Alhamdulillah! Praise to Allah...

Daisypath Happy Birthday tickers


Saturday, September 22, 2012

Polaroid

Bismillahirrahmannirrahim

Semoga pembaca blog ini sentiasa dirahmati Allah.

Di sini, saya mahu kongsikan satu gadget yang sangat cool dan sangat diminati ramai iaitu Kamera Polaroid.

Bagi yang tidak tahu berkenaan Polaroid ini, mesti tertanya-tanya, apakah Polaroid sebenarnya? Polaroid ini merupakan sejenis kamera yang mempunyai filem di dalamnya yang keluar pada masa itu juga apabila butang sudah ditekan... Cool bukan? Sebenarnya, bukan dipanggil filem tetapi instax. 

Kalau masih tidak tahu juga kamera polaroid, saya sertakan gambar.


Tadaa~~ Serious sangat COOL!!!

Saya pun sebenarnya baru tahu berkenaan Polaroid ini pada tahun lepas tetapi saya tidaklah ambil tahu sangat. Saya sekadar melihat orang punya sahaja.

Apabila tahun ini, sara rasa berminat pula dengan Polaroid ini tetapi saya tidak adakameranya. Sepupu saya kata dia ada kamera Polaroid ini. Apabila saya dapat tahu dia ada, memang saya rasa bahagia. Jadi, saya pun pinjamlah Polaroid dia.

Kamera Polaroid tidak mahal sangat dalam sekitar RM235-250. Ikut kedai gambar yang menjualnya. Sebenarnya, instax yang mahal.

Untuk Instax ataupun filem, harganya agak mahal dalam sekitar RM 28 hingga RM30 (Ikut kedai). Ada 10 keping sahaja. Jadi, memang rugi jika tersilap tangkap, tiada pembetulan yang boleh dilakukan.

Mesti orang kata "Baik tak payah guna Polaroid, membazir je". Bagi saya, sesiapa yang sukakan sesuatu yang nostalgia dan unik, Polaroid ada dua elemen itu.

Lagi seronok, apabila mengimbas instax menggunakan alat imbasan atau scanner, gambar lebih nampak nostalgia. Tidak percaya? Boleh cuba.

Polaroid ini seperti DSLR juga, perlukan kemahiran. Perlu bijak pilih suasana yang sesuai supaya gambar itu tidaklah terlebih cerah atau terlebih gelap. Target untuk fokus orang atau benda pun penting juga supaya gambar tidak menjadi rosak kerana kamera ini seperti kamera filem juga. Jadi, memang kena pandai. Memang mencabar untuk sesiapa yang baru hendak berjinak-jinak dengan Polaroid ini tetapi tidak salah kalau mencuba.

Saiz kamera Polaroid ada banyak. Ada yang bentuk segi empat tempat dan berbentuk segi empat sama. Ada yang besar, ada yang sederhana. Ada yang kosong, ada yang bercorak.

Sama juga dengan instax, ada saiz seperti kad kredit, ada saiz A5 dan pelbagai lagi. Bingkai instax ada yang kosong, ada yang bercorak. Cumanya, bingkai yang kosong itu harganya murah sedikit seperti yang saya katakan tadi, sekitar RM28 hingga RM30. Kalau bingkai yang bercorak, harganya mahal sedikit, sekitar RM38 hingga R40.

Koleksi instax yang saya ada. 





Kalau rasa sayangkan, boleh beli album khusus untuk Polaroid.

Post a Comment